Jaka woda zdrowia doda?

Woda jest niezbędnym elementem życia. O tym, jak bardzo jest ważna przekonujemy się zwłaszcza w obecnych czasach, gdy globalne ocieplenie i susze powodują, że wody zaczyna brakować.

Justyna Świątnicka, specjalista ds. produktów, Telefoniczne Centrum Pacjenta Coloplast, fizjoterapeuta

Woda to około 70% składu naszego organi­zmu. Dzięki niej utrzymujemy odpowiednią temperaturę ciała, a wątroba i nerki mogą skutecznie usuwać toksyny i szkodliwe substancje z or­ganizmu. Właściwe nawodnienie ciała zapewnia rów­nież prawidłową pracę jelit i odpowiednie nawodnienie stolca. Pacjenci ze stomią powinni zwracać szczególną uwagę na ilość wypijanych płynów. Woda, którą pijemy, oraz ta zawarta w potrawach, jest „odzyskiwana” z prze­wodu pokarmowego, głównie jelita grubego. Pacjenci ze stomią (zwłaszcza ileostomią – stomia na jelicie cienkim) tracą znacznie większe ilości wody niż w czasie przed operacją, dlatego powinni pić jej jeszcze więcej.

Czy wiecie, że odwodnienie ciała zaczyna się już w mo­mencie, gdy pojawia się pierwsze uczucie pragnienia? Najważniejsze, aby do tego pragnienia nie dopuszczać i regularnie pić wodę – często, ale w małych ilościach. Jej braki prowadzą do odwodnienia organizmu, co może mieć może mieć poważne konsekwencje.

Najbardziej ekologicznym i zdrowym podejściem, który przyczynia się do poprawy stanu naszego zdrowia i śro­dowiska jest spożywanie wody z kranu przy korzystaniu z wysokiej jakości filtrów lub lub też wody gotowanej. Warto zrezygnować z butelek z uwagi na zawarty w nich mikroplastik, który może przenikać do wody.

Mikroplastik to cząsteczki tworzyw sztucznych mniej­szych niż pięć milimetrów. Trafiają one do wody na przykład z odpadów, z plastikowych butelek i nakrętek, a nawet opadów deszczu i śniegu nad zanieczyszczoną okolicą. Według Światowej Organizacji Zdrowia można usunąć nawet 90% mikroplastiku z wody, stosując za­awansowaną filtrację.

Choć nie udowodniono negatywnego wpływu spożywa­nia mikroplastiku na organizm człowieka i ciągle trwają nad tym badania, to nie oznacza, że jest całkowicie bez­pieczny. Warto zminimalizować ryzyko jego spożycia.

Jeśli jednak decydujesz się na picie wody butelkowanej, pamiętaj o kilku zasadach

Najkorzystniejsze dla nas jest spożywanie wód wysoko i średnio zmineralizowanych, ponieważ mogą one uzu­pełnić niedobory składników mineralnych, dając efekt profilaktyczny lub leczniczy. Przeciwwskazaniem do picia wody wysoko zmineralizowanej są ostre stany chorobo­we przewodu pokarmowego i choroba wrzodowa.

A może źródlana? 

Woda źródlana to woda podziemna, która nie różni się właściwościami i składem mineralnym od typowej kra­nówki, poza tym, że jest pierwotnie czysta. Taka woda nie jest tak bogata w składniki mineralne, jak opisywana wcześniej woda mineralna.

Z gazem czy bez?

Istnieje również przekonanie, że woda niegazowana jest dużo zdrowsza niż woda gazowana. Nie jest ono praw­dziwe. Woda gazowana może szkodzić jedynie osobom chorym na schorzenia gastryczne i na stany zapalne gar­dła. Dwutlenek węgla zawarty w wodzie ma działanie bakteriostatyczne oraz poprawia smak wody, dlatego dla osób zdrowych picie wody gazowanej jest jak najbar­dziej wskazane.

Wody lecznicze nie dla wszystkich

Woda lecznicza to woda podziemna, pierwotnie czysta, która ma bardzo dużo składników mineralnych (min. 1000 mg/l) lub bardzo wysoki poziom jednego, wybra­nego dla nas składnika. Taką wodę można spożywać tyl­ko po konsultacji z lekarzem.

Ile wody powinniśmy wypić?

Zapotrzebowanie na wodę uzależnione jest od: masy ciała, pory roku, przemiany materii, diety, rodzaju wykonywanych zajęć oraz strefy klimatycznej, w jakiej się znajdujemy.

We wszystkich źródłach jest jednak przyjęta pewna norma, gdzie na każdy kilogram masy ciała człowiek po­winien spożywać 30 mililitrów wody, czyli ważąc 60 ki­logramów jest to 1800 mililitrów (1,8 l).

Uwaga! Należy również podkreślić, że tyle powinni­śmy wypijać dziennie samej wody. Nie można brać pod uwagę produktów, które działają moczopędnie. Takie produkty jak kawa, czarna herbata, niektóre napoje ga­zowane zawierają kofeinę lub teinę o działaniu moczo­pędnym. Po spożyciu tego typu napojów należy później dodatkowo nadrobić „utraconą wodę”. Przykład: wypi­jamy jedną szklankę kawy, zatem później musimy wypić o jedną szklankę wody więcej, niż wskazuje norma.

Alkohol także ma właściwości moczopędne, a więc spo­żywanie np. piwa
i wina, pomimo że są to płyny, również prowadzi do odwodnienia organizmu.

Zapotrzebowanie na wodę rośnie również wtedy, gdy mamy problemy ze zdrowiem, np. przy gorączce, wymio­tach, biegunce. Większe zapotrzebowanie na wodę mają kobiety karmiące piersią. Ponadto, powinny one spoży­wać wody, które mają niską zawartość sodu, chlorków i siarczanów, najlepiej
z pozytywną opinią Instytutu Mat­ki i Dziecka lub Centrum Zdrowia Dziecka.

Warto zastanowić się nad tym, jaką wodę pijemy, ponie­waż to ona jest naszym głównym składnikiem ciała.

NAJWAŻNIEJSZY W WODZIE MINERALNEJ JEST SKŁAD:

  • Wapń – ważny dla zdrowych zębów, kości oraz mięśni. warto zwrócić uwagę czy jego zawartość jest większa niż 150 mg/l. Warunek ten spełniają: Muszyna Minerale, Kryniczanka, Krynica Minerale, Staropolanka 2000, Muszynianka plus, Galicjanka, Kropla Minerałów
  • Magnez – pomocny, gdy dokuczają nam skurcze, przy intensywnym wysiłku lub nerwicy. Polecane wody: Muszynianka plus, Kryniczanka, Galicjanka, Krynica Minerale, Kropla Minerałów, Muszyna Minerale, Staropolanka 2000.
  • Sód – na ten składnik muszą uważać osoby z nadciśnieniem lub osoby, które maja dietę ubogą w sód. Wtedy wybieramy wody niskosodowe, czyli takie, które mają go w dawce mniejszej niż 20 mg/l. Należą do nich: Perła Krynicy, Ustronianka Biała, Kinga Pienińska, Nałęczowianka, Jurajska, Cisowianka, Ostromecko
  • Wodorowęglany – utrzymują równowagę kwasową w żołądku i jelitach, przyśpieszają przemianę materii. Jeżeli potrzebujemy tych składników to szukamy wód, które mają ich w składzie więcej niż 600 mg/l. Należą do nich: Muszyna Minerale, Kryniczanka, Muszynianka plus, Staropolanka 2000, Krynica Minerale, Galicjanka, Kropla Minerałów

Źródło: Woda. Którą wybrać? Artykuł dostępny w: http://www.konsumentalista.pl/woda-ktora-wybrac/

WAŻNE PRZY STOMII

Ilość spożywanych napojów wpływa na konsystencję treści jelitowej. Dlatego tak ważne jest, aby wypijać codziennie wystarczającą ilość płynów – około 2 litry na dobę. Nie ma sztywnych reguł, ale wiele osób uważa, że napoje gazowane i piwo przyczyniają się do powstawania gazów. Możesz pić alkohol, o ile nie koliduje on z lekami, które przyjmujesz. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, porozmawiaj z lekarzem lub pielęgniarką stomijną.

Przeczytaj także...

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *